Nos az ugrálgatást megspóroltam, mert mire odaértem a pénztárhoz és kértem a jegyet, a pénztáros hölgy átérzően rám nézett - átható tekintetéből valami megmagyarázhatatlan nyugodtság és jóság áradt, éreztem, ha nem lenne közöttünk az a plexi lap, átölelne, és a keblére szorítana – sajnos már elment. Kérdeztem, hogy mikor jön a következő, nem tudna e segíteni, de nem tudott, annak ellenére, hogy a menetrend ott volt az orra előtt. Ezek szerint mégsem a plexi lap tartotta vissza…
A telefonom segítségével gyorsan előkerítettem a menetrendet és szomorúan konstatáltam, hogy csak gyorsvonat jöhet szóba. Szerencsére ritkán utazom ilyennel, mióta a MÁV feltalálta az Intercityt, de annak kell örülni, ami van.
216 km-re 3:20 perces menetidő viszont vérlázító! Nem kell nagy matekosnak lenni hozzá, hogy az ember unalmában kiszámolja, az átlagsebesség 50km/h! Ugyan ez az arány IC-nél 216km 2:32 perc, ami 85km/h. Persze félreértés ne essék, nem arról van szó, hogy az IC gyorsabb lenne, mindössze az előbbi csak bizonyos városokban áll meg, az utóbbi majdnem minden görbe fánál. Nyugat – Európában folyamatosan dőlnek meg a sebességi rekordok, ami körülbelül annyit tesz, hogy azzal a 3:20 perces menetidővel az egész országot át lehetne szelni, sőt, majdhogynem 1,5 országot!
A magyar vasúti hálózat műszakilag már régen elavult a MÁV-al együtt. Ennél a társaságnál semmi sem változott legalább 20 éve, ha mégis azt hisszük, hogy igen, ki kell ábrándítsam a kedves olvasót, valószínűleg külföldi szerelvényben utazott. Éppen ideje volt már a privatizálásnak! Azok a cégek, amelyek állami kézben vannak, esélyük nincs a versenyszférával szemben, amíg a felelőtlen és ésszerűtlen túlköltekezéseket finanszírozza az állam következmények nélkül, addig a rendszer nem lehet jobb, nincs fejlődés, nincs motiváció a fejlődésre!
Az utasok persze addig nem szívesen vonatoznak, amíg koszos, büdös, de legalább lassú szerelvényekkel utazhatnak drágán. A MÁV pedig még az üzemeltetési költségeit sem tudja finanszírozni, nemhogy fejlesztésekre áldozni.
Akkor kinek a feladata legyen ez? A kormányé? Jó, legyen a kormányé! Az NFT II-ben az Eu-s pénzekből 375 milliárd forint jut vasútfejlesztésre. Ebből a főbb útvonalakat lehetne is modernizálni, hogy ha már egyszer bevásárolunk bikaerős Taurusz mozdonyokból ne legjobb esetben is csak 100km/h-val vonszolhassák a mozdonyokat (ez tényleg a legjobb eset itt láthatóak a szánalmas pályasebességek), hanem tessék szabadjára engedni azokat a lóerőket!
Aki pedig szeretne a témában mélyebben elmélyülni, ajánlom ezt a linket. Kiderült, hogy sajnos megint nem hozzáértő emberek dolgozták ki a koncepciót, úgyhogy még Mindig Állunk Vaze és állni is fogunk…